Terveellisemmät vappumunkit

Vappu on ihan kohta ovella, vaikka keli vaikuttaa enemminkin marras- kuin toukokuulta. Eli on taas vuosittaisen munkinpaiston aika! Mutta mitäs tolle taaperolle keksis, kun yritämme pitää hänet vielä toistaiseksi mahdollisimman kaukana sokerikoukusta? Ehkä sitä itsekin voisi vaihtaa perusmunkeroiset vähän terveellisempään vaihtoehtoon?

Viime vuonna kehittelin vauvalle banaani-kookosmunkkien reseptin, joihin ei tule lisättyä sokeria ja osa vehnäjauhoista on korvattu hienoksi jauhetuilla kaurahiutaleilla. Taidanpa tehdä niitä uudestaan, tosin saatan pyöritellä omani kookossokerissa – ettei nyt vallan terveysintoilun puolelle mene. Ehkäpä tänä vuonna saan munkkien ulkonäönkin kohdilleen, viimevuotiset kun eivät olisi montaakaan kauneuskisaa voittaneet. Tosin makuhan se on joka ratkaisee!

1 banaani / 1 banana

1 muna / 1 egg

1,5dl hienoksi jauhettuja kaurahiutaleita / 1,5dl of finely grinded oatmeal

1,5dl vehnäjauhoja / 1,5dl wheat flour

1tl leivinjauhetta / 1tsp baking powder

Kardemummaa / cardamom

(Kookossiirappia makeutukseen / coconut palm syrup for sweetening )
Paistamiseen / For frying

n. 0,5l öljyä / approx. 0,5l of oil 



Koristeluun / On top

kookoshiutaleita tai kookossokeria / coconut flakes or coconut sugar

Muussaa banaani, vatkaa joukkoon muna (ja kookossiirappi). Yhdistä kuivat aineet keskenään ja lisää banaanimunaseokseen.
Kuumenna öljy (paksupohjaisessa) kattilassa n. 180 asteiseksi (testaa nokareella taikinaa, jos alkaa kypsymään on öljy tarpeeksi kuumaa). Ota taikinasta nokareita kahdella lusikalla ja kypsennä vaaleanruskeaksi, käännä pallero haarukalla ja kypsennä toinen puoli. Valuta hetki talouspaperin päällä ja pyörittele kookoshiutaleissa (tai -sokerissa).

Mush the banana and mix with egg (and suryp). Mix together the dry ingredients and add in the wet, mix until even.

Heat the oil to 180 degrees in a pot with thick bottom (keep the lid close in case of fire, be careful when frying with oil!). Form small balls from the dough with two spoons and drop them in the oil, fry until golden brown and turn. When munkkis are ready, lay them on a piece of kitchen paper so the excess fat drains off. Roll warm munkkis in coconut flakes or sugar.

Next weekend is vappu, one of the biggest celebrations in Finnish calendar. Vappu might not be exactly considered as a family celebration, it’s more for students (getting wasted and doing stupid stuff). But as in every Finnish celebration, also in vappu food has a big part to play. Tables (or picnic blankets if weather allows, so never) are filled with potato salad, small sausages, sweet pastry, sparkling wine and homemade “lemonade” called sima. My absolute favourite vappu food is munkki (a bit like krapfen or donut, but better). 
Last year I developed this healthier banana-coconut munkki, mainly for Leevi but if you are interested of healthier choices and avoiding white sugar, this is perfect for you too! As we are trying to keep Leevi away from sugar addiction as long as possible (and get ourselves out of it), I think I’m gonna prepare these again this year. But maybe I’ll just roll mine in super yummy coconut sugar. 😋

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s